ID: 13356
Petrus-Marinus Dillen Portrettekening Pastel Jaren 50
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Prachtig Pastel Portret Petrus-Marinus Dillen
Eind Jaren +- 1950
Ingelijst 54 x 64 cm
Marinus Dillen (Mierlo-Hout 1890 - Rosenheim 1986)Marinus Dillen groeide op in Mierlo-Hout, een boerendorp waar hij door zijn belangstelling voor portrettekenen als eenbuitenbeentje gold.
In 1904 werd zijn talent ontdekt door de Helmondse fabrikant Pieter Fentener van Vlissingen die hem een baan bezorgde in de tekenkamer van de textieldrukkerij waaraan hij leiding gaf. In 1904 gaf hij Marinus toestemming om zich voortaan geheel op schilderen en tekenen toe leggen.
Op advies van Antoon Derkinderen deed Dillen in 1916 toelatingsexamen voor de Academie in Amsterdam die hij in 1920 met veel succes voltooide.
Terug in Mierlo-Hout behield hij zijn mentale onafhankelijkheid. Door zijn excentrieke levenswijze en eigenzinnige religieuze opvattingen vervreemdde hij van zijn omgeving. In 1930 trouwde hij met een Duitse en verhuisde naar het dorpje Rosenheim in Beieren.
Zijn vroege werk bestaat vooral uit prachtig getekende portretten, later schilderde hij ook landschappen en stillevensen maakte het realisme uit de vroege jaren plaats voor een meer expressionistische stijl.
Eind Jaren +- 1950
Ingelijst 54 x 64 cm
Marinus Dillen (Mierlo-Hout 1890 - Rosenheim 1986)Marinus Dillen groeide op in Mierlo-Hout, een boerendorp waar hij door zijn belangstelling voor portrettekenen als eenbuitenbeentje gold.
In 1904 werd zijn talent ontdekt door de Helmondse fabrikant Pieter Fentener van Vlissingen die hem een baan bezorgde in de tekenkamer van de textieldrukkerij waaraan hij leiding gaf. In 1904 gaf hij Marinus toestemming om zich voortaan geheel op schilderen en tekenen toe leggen.
Op advies van Antoon Derkinderen deed Dillen in 1916 toelatingsexamen voor de Academie in Amsterdam die hij in 1920 met veel succes voltooide.
Terug in Mierlo-Hout behield hij zijn mentale onafhankelijkheid. Door zijn excentrieke levenswijze en eigenzinnige religieuze opvattingen vervreemdde hij van zijn omgeving. In 1930 trouwde hij met een Duitse en verhuisde naar het dorpje Rosenheim in Beieren.
Zijn vroege werk bestaat vooral uit prachtig getekende portretten, later schilderde hij ook landschappen en stillevensen maakte het realisme uit de vroege jaren plaats voor een meer expressionistische stijl.